Top Social

KARANGAN SPM BAHAGIAN A - Ciri-ciri Remaja Berwawasan

8 Mar 2020
 DISCLAIMER
Karangan ini ditulis sebagai kerja rumah yang diberikan oleh guru kami sepanjang bergelar  murid sekolah menengah (tingkatan 4 dan tingkatan 5). Kami menggunakan pelbagai sumber dan karangan-karangan nukilan murid/guru lain sebagai rujukan (sumber dinyatakan di akhir karangan). Karangan ini tidak dibetulkan selepas disemak jadi kemungkinan terdapat beberapa kesalahan lewah dan kesalahan tatabahasa. Semoga karangan ini bermanfaat untuk calon-calon PT3/SPM yang lain!


CIRI-CIRI REMAJA BERWAWASAN


Semangat patriotik yang tinggi merupakan pemangkin kepada kemerdekaan negara yang sudah mencapai angka enam puluh satu tahun pada hari ini. Remaja yang berwawasan hendaklah menanam semangat patriotik di dalam diri kerana George Santayana pernah berkata, manusia yang melupai sejarah, pasti akan mengulanginya semula. Bermula dengan sejarah, kita membangun. Bermula dengan sejarah, wujudlah negara Malaysia yang maju ini. Semangat sayang akan negara dapat menyelamatkan tanah tumpah darah ini daripada dijajah oleh kuasa asing semula. Remaja berwawasan tidak akan mudah terpengaruh dalam segala bentuk penjajahan sama ada dari segi mental, intelektual, hiburan dan sebagainya. Mereka juga tidak akan mudah terpengaruh dengan budaya barat yang berbeza sama sekali dengan budaya timur yang kita amalkan selama ini. Jelaslah bahawa,semangat patriotik yang tinggi merupakan ciri remaja berwawasan yang diidam-idamkan oleh negara.


Mempunyai kemahiran yang variasi merupakan salah satu tunjang utama dalam merekayasakan remaja berwawasan yang diidamkan. Tidak dapat dinafikan bahawa seluruh dunia mengalami revolusi industri di mana semuanya berduyun-duyun memajukan industri demi mengaut keuntungan yang lumayan. Malaysia juga tidak ketinggalan dalam melakukan transformasi ini. Oleh itu, kemahiran menjadi suatu yang hangat dibicarakan di dalam meja-meja bulat. Tenaga yang cergas dan minda yang cerdas membantu remaja dalam mempelajari dan mengutuhkan kelebihan itu. Misalnya, bertukang, menjahit, mereka cipta dan sebagainya. Hal ini akan menyebabkan pelbagai produk-produk tempatan yang bertaraf antarabangsa dapat dieksport ke luar negara sekaligus melonjakkan nama negara Malaysia. Jelaslah bahawa, kemahiran yang pelbagai merupakan kriteria yang amat penting dalam diri remaja pelapis pemimpin negara.


  Akhir sekali, mempunyai ilmu dan tidak kedekut dalam berkongsi ilmu yang ada juga merupakan kualiti yang perlu ditampilkan secara zahir oleh setiap remaja Malaysia. Ilmu merupakan perkara asas di dalam kehidupan manusia yakni tanpa ilmu, kita akan terus tersesat di dunia yang penuh liku ini. Namun, sekiranya kamu sudah punya ilmu namun sangat lokek dalam menyebarkannya, menjadi satu kerugian buat diri para remaja kerana itu bukanlah satu sikap mahmudah yang patut menjadi tamsilan. Imam syafi’e ada berkata, ilmu itu seperti air. Jika ia tidak bergerak, menjadi mati lalu membusuk. Mengapa beliau berkata demikian? Kerana, ilmu jika dikongsikan tidak akan sesekali berkurang seperti susutnya harta apabila boros menggunakannya. Tetapi, sebaliknya yang terjadi apabila ilmu dikongsikan. Kesannya, remaja-remaja akan mula membuka mata hati dan minda perihal ilmu sekaligus cinta untuk menimbanya. Jelaslah di sini, punya ilmu dan berkongsi kepada yang lain merupakan satu sifat terpuji yang diajar di dalam Islam dalam melahirkan generasi yang berwibawa.


Berdasarkan idea-idea yang telah dikemukakan di atas, sudah terang lagi bersuluh bahawa untuk menjadi remaja yang berwawasan, kriteria-kriteria utama tersebut perlu diwujudkan di dalam nafsi remaja yang masih subur dan darahnya mendidih untuk melakukan pelbagai perkara. Sekiranya ciri-ciri ini dipupuk dengan baik di dalam diri, hal ini berupaya membantu negara dalam mengampuhkan lai kedudukannya dengan wujudnya pelapis negara yang berwawasan dan berkredibiliti tinggi. Saya berharap agar kesedaran ini tumbuh dengan cepat dalam kalangan remaja agar mereka tidak terus leka dan alpa dengan keindahan dunia yang fana ini. Pihak kerajaan juga diharapkan untuk tidak memandang sebelah mata dengan remaja yang kurang menunjukkan potensi kerana setiap yang berlaku sudah pasti ada permulaannya dan sebagai pihak atasan, menjadi kewajipan untuk memastikan mereka ini mendapat hak mereka yang sepatutnya. Sebagai kesimpulan, remaja yang berwawasan menjadi platform dalam melaksanakan satu anjakan paradigma bagi tanah air yang tercinta dalam semua perspektif lahiriah juga batiniah.



Credit; Karangan nukilan pelajar cemerlang Bahasa Melayu,  Intan Balqis Shahira (5 KAA 2019) <3



Image result for bookstagram
(pict courtesy from google)

Post Comment
Post a Comment

Your thoughts

Auto Post Signature

Auto Post  Signature