Top Social

KARANGAN SPM - Cara Murid Memperoleh Ilmu Dalam Pelbagai Bidang

9 Dec 2019


DISCLAIMER

Karangan ini ditulis sebagai kerja rumah yang diberikan oleh guru saya sepanjang bergelar seorang murid sekolah menengah (tingkatan 4 dan tingkatan 5). Saya menggunakan pelbagai sumber dan karangan-karangan nukilan murid/guru lain sebagai rujukan (sumber dinyatakan di akhir karangan). Karangan ini tidak dibetulkan selepas disemak jadi kemungkinan terdapat beberapa kesalahan lewah dan kesalahan tatabahasa. Semoga karangan ini bermanfaat untuk calon-calon PT3/SPM yang lain!



Isu : Memperoleh ilmu dalam pelbagai bidang
Kata kunci : Cara
Subjek : Murid
Tunjang : Penguasaan ilmu dalam pelbagai bidang perlu diberikan perhatian oleh murid. Hal ini dikatakan demikian kerana ilmu pengetahuan akan menjamin kejayaan seseorang



CARA MURID MEMPEROLEH ILMU DALAM PELBAGAI BIDANG



   Ilmu pelita hidup. Itulah kata-kata azimat yang menjadi patut menjadi pedoman hidup semua insan yang bernyawa di muka bumi yang bertuah ini. Ilmu pengetahuan sama ada ilmu duniawi atau ukhrawi merupakan asas kepada pembentukan peribadi individu terutamanya bagi murid-murid yang masih dalam proses mengenali dunia ini. Pada zaman dahulu, ilmu pengetahuan menjadi nadi pembangunan tamadun-tamadun emas dunia seperti Zaman Kegemilangan Islam ketika pemerintahan Khalifah Harul al-Rasyid dan al-Makmun di mana Baitulhikmah, sebuah institusi keilmuwan yang terletak di Bahgdad telah melahirkan tokoh-tokoh intelektual Islam seperti Ibnu Sina, Al Khawarizmi dan Abu Manshur al-Falaky yang telah menjadi pelopor kepada perkembangan ilmu pengetahuan dunia. Semua masyarakat terdahulu berlumba-lumba demi mendapatkan ilmu pengetahuan sehingga sanggup meninggalkan keluarga, kampung halaman dan hartanya demi berhijrah ke tempat lain demi mendapatkan ilmu pengetahuan kerana darjat seseorang yang berilmu pengetahuan begitu tinggi di sisi masyarakat. Namun ironisnya, masyarakat yang kononnya kontemporari terutama anak-anak berdarah muda memandang ilmu pengetahuan dengan sebelah mata dan lebih cenderung untuk menjadi hamba kepada kebendaan dunia. Menteri Pendidikan Malaysia, Dr Maszlee Malik menzahirkan kekhawatirannya apabila jumlah pelajar yang mengambil mata pelajaran sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) semakin merosot saban tahun akibat kurangnya minat murid-murid dalam bidang-bidang tersebut. Walhal, sewajarnya murid-murid berusaha sedaya upaya dalam menguasai pelbagai bidang ilmu pengetahuan yang bakal menjamin kejayaan mereka dalam kehidupan. Murid-murid seharusnya mengambil langkah proaktif untuk menguasai bidang-bidang ilmu yang bervariasi meliputi bidang teknologi, ekonomi dan kemasyarakatan supaya mereka menjadi insan yang dinamik dan berkebolehan. Persoalannya, apakah cara-cara yang boleh dilakukan oleh murid-murid untuk memperoleh ilmu dalam pelbagai bidang supaya mereka dapat menjadi seorang yang berpengetahuan luas? Tepuk data tanyalah selera.



   Salah satu cara murid memperoleh ilmu dalam pelbagai bidang ialah melalui penggunaan media sosial. Sudah menjadi sebuah esensi bahawa majoriti masyarakat mempunyai akaun media sosial masing-masing terutamanya bagi remaja yang berumur sekurang-kurangnya 13 tahun. Melalui media sosial, murid-murid dapat mencari maklumat tambahan mengenai apa-apa sahaja yang ingin diketahuinya seperti melalui aplikasi Instagram, Facebook dan Twitter. Pada zaman moden ini, ilmu pengetahuan amat mudah diperoleh kerana maklumat di hujung hari. Hampir semua agensi dan badan tertentu telah mencipta laman sesawang ataupun akaun media sosial bagi menyebarkan maklumat mengenai kepakaran mereka kepada semua orang. Sebagai tamsilnya, Kementerian Kesihatan Malaysia telah menggunakan media sosial seperti Twitter untuk menyebarkan info-info kesihatan seperti bahaya merokok kerana maklumat di media sosial akan mudah sampai ke pengetahuan orang lain seperti tersebarnya virus epidemik dalam sekelip mata. Isu-isu semasa yang berlaku dalam negara mahupun luar negara juga amat cepat tersebar di laman sosial sehingga membolehkan seseorang murid mempunyai input-input terkini hanya melalui penggunaan media sosial secara bijak. Maka, murid-murid dapat mengakses maklumat-maklumat tambahan yang tidak dipelajari di sekolah agar dapat menguasai pelbagai bidang ilmu yang akan menjamin kejayaan mereka.  Murid-murid sewajarnya bijak dalam menggunakan media sosial bagi memperoleh ilmu pengetahuan yang akan memberikan kemaslahatan dalam hidup, bukannya menggunakannya untuk perkara-perkara lagha yang hanya akan memberikan kemudaratan kepada diri mereka sendiri. Jika mereka betul-betul memaksimumkan penggunaan media sosial bagi membaca info-info ini, nescaya mereka tidak akan menjadi seperti katak di bawah tempurung yang mundur dalam penerimaan ilmu pengetahuan dunia. Tegasnya, murid-murid perlulah menggunakan media sosial sebagai medium untuk mendapatkan ilmu pengetahuan yang luas agar mereka dapat menguasai pelbagai bidang keilmuwan dunia yang akan membawa mereka kepada kejayaan hidup.



    Dalam nada yang lain, murid-murid boleh menguasai ilmu pelbagai bidang melalui kunjungan ke perpustakaan terdekat. Perpustakaan merupakan gedung buku-buku ilmiah yang bernilai yang sepatutnya dibaca oleh murid-murid. Murid yang prihatin terhadap ilmu dalam pelbagai bidang ialah murid yang tidak mensia-siakan masanya yang bagaikan emas dengan sering mengunjungi perpustakaan bagi menelaah ilmu pelbagai bidang. Perpustakaan seharusnya menjadi tempat yang sesak dengan murid-murid yang mahu menimba ilmu, namun ironisnya, pusat membeli belah dan kafe siber menjadi tumpuan utama murid-murid dalam menghabiskan masa lapang mereka. Senario yang tidak asing ini menjadi bukti bahawa mereka mengambil enteng kepada penguasaan ilmu pelbagai bidang. Mereka seyogianya memanfaatkan perpustakaan sepenuhnya untuk membaca karya-karya agung nukilan penulis-penulis tersohor agar kita mendapat ilmu-ilmu baharu yang berharga seperti buku-buku nukilan Syed Muhammad Abduh, Abdul Latip Talib dan Hamka. Melalui pembacaan buku, perspektif kita terhadap dunia akan berubah kerana pembacaan buku memerlukan kita untuk berfikir secara kritis dan rasional. Maka, ilmu-ilmu yang diperoleh daripada buku dapat kita terapkan bagi meguasai pelbagai bidang kehidupan. Kemaslahatan membaca dapat dibuktikan dengan turunnya wahyu pertama daripada Allah S.W.T melalui malaikat Jibril kepada Rasulullah S.A.W yang memerintahkan baginda untuk membaca walaupun baginda tidak tahu cara membaca. Peristiwa ini membuktikan bahawa melalui pembacaan, murid-murid akan mendapat kejayaan dunia dan akhirat kerana buku ialah nadi kehidupan. Seorang penulis novel termasyhur di Amerika, Stephen King mengatakan bahawa buku merupakan portal kepada dunia lain. Kenyataan ini bermaksud melalui pembacaan buku, murid-murid boleh menjelajah dan menelusuri bidang-bidang kehidupan lain tanpa perlu bergerak dan berhijrah ke tempat-tempat yang jauh hanya untuk memperoleh ilmu. Sesungguhnya, murid-murid akan dapat menguasai ilmu dalam pelbagai bidang jika mereka menjadikan perpustakaan sebagai rumah kedua mereka kerana perpustakaan menyimpan beribu-ribu karya agung yang boleh menjadikan seseorang murid itu kaya dengan ilmu pengetahuan dunia.



   Jika dilihat dari perspektif lain, murid-murid juga boleh memperoleh ilmu dalam pelbagai bidang melalui penglibatan dalam program-program yang dianjurkan oleh pihak kerajaan ataupun pihak swasta. Acap kali program-program seperti kempen-kempen dan pameran-pameran diadakan dengan objektif memberi input-input baru kepada murid-murid kita. Tamsilnya, pihak sekolah sering mengadakan minggu sejarah peringkat sekolah pada setiap tahun. Terdapat banyak aktiviti-aktiviti yang dianjurkan seperti pameran artifak sejarah, tayangan video peperangan, persembahan kebudayaan dan kuiz sejarah agar murid-murid melibatkan diri dalam menjayakan minggu sejarah. Cara ini merupakan satu cara yang konvensional kerana melalui penglibatan aktivit-aktiviti ini, murid-murid dapat menambahkan ilmu pengetahun pelbagai bidang di samping mendapatkan keseronokan ketika program ini berlangsung.  Jika pun pihak sekolah jarang menganjurkan program sebegini, murid-murid perlulah mencari inisiatif dengan melibatkan diri dalam program-program yang dianjurkan oleh pihak swasta atau komuniti sekitar. Beberapa agensi pelbagai bidang  sering mengadakan pameran yang bervariasi seperti pameran robotik ataupun pameran keusahawanan. Murid-murid perlulah sigap dalam mengambil peluang untuk mengunjungi pameran-pameran tersebut agar mereka mendapat ilmu pengetahuan yang lebih. Waima penglibatan dalam program-program sebegini membutuhkan masa dan tenaga yang banyak memandangkan murid sekolah sentiasa sibuk dengan tugasan-tugasan sekolah pada cuti sekolah, namun input yang diperoleh akan sangat menguntungkan murid-murid kerana mereka akan dapat menyegarkan akal fikiran mereka di samping memperoleh ilmu pengetahuan baru yang luas seperti kata pepatah sambil menyelam minum air. Sudah terang lagi bersuluh bahawa murid-murid perlulah giat melibatkan diri dalam program-program yang dianjurkan oleh pelbagai pihak yang bervariasi agar mendapat ilmu-ilmu baru yang boleh digunakan dalam kehidupan mereka.



   Akhir sekali, murid-murid perlulah sentiasa meminta tunjuk ajar daripada ibu bapa dan guru-guru mereka. Ibu bapa dan guru bagaikan aur dan tebing dalam melaksanakan obligasi mereka dalam mendidik serta mentarbiah murid-murid dengan ilmu pengetahuan dunia dan akhirat kerana merekalah insan yang telah banyak menempuh pahit manis kehidupan dunia. Murid-murid perlulah bertindak secara proaktif dalam menimba sebanyak mungkin ilmu pengetahuan daripada ibu bapa dan guru-guru mereka agar dapat menguasai pelbagai bidang ilmu. Tamsilnya, mereka perlulah terus bertanyakan soalan mengenai tajuk pelajaran yang tidak difahami ketika guru mengajar agar mereka mendapatkan pemafaham sepenuhnya terhadap mata pelajaran yang di pelajari. Mereka juga boleh bertanya kepada ibu bapa mengenai apa-apa sahaja dalam bidang kemahiran ibu bapa. Contohnya, jika ibu dan bapa bekerja sebagai seorang jurutera dan ahli keusahawanan, anak-anak boleh bertanya prospek bidang-bidang tersebut agar mereka dapat gambaran awal mengenai bidang-bidang tersebut. Natijahnya, murid-murid akan penuh dengan ilmu di dada kerana rajin bertanya kepada mereka yang arif bak kata peribahasa hanya jauhari yang mengenal manikam. Sikap ini perlulah ada dalam diri anak-anak kerana mereka yang malu bertanya akan tersesat jalan. Amalan sering berdamping dengan guru-guru untuk menimba ilmu jauh lebih baik daripada mereka berpelesiran di kaki-kaki lima tanpa hala tuju. Ajaran Islam turut menggalakkan umatnya untuk sering berdamping dengan orang-orang soleh dan berilmu kerana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud mereka yang berteman dengan penjual minyak wangi, tentulah dia juga akan mendapat wanginya. Oleh itu, murid-murid akan dapat memperoleh ilmu pengetahuan yang luas dari segenap aspek jika sering berdamping dengan guru-guru dan ibu bapa. Sesungguhnya, murid-murid mestilah sigap dengan memanfaatkan waktu luang yang ada untuk meminta tunjuk ajar daripada ibu bapa dan guru agar mereka dapat memperoleh bekalan ilmu yang banyak daripada mereka dalam bidang yang bervariasi untuk kejayaan di dunia dan akhirat.



   Berdasarkan huraian-huraian diatas, terbuktilah bahawa terdapat banyak cara yang boleh dilakukan oleh murid-murid untuk memperoleh ilmu dalam pelbagai bidang. Murid-murid mestilah berfikiran jauh dengan menimba sebanyak mungkin ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang sejak usia setahun jagung, darah setampuk pinang kerana masa mudalah masa yang paling efektif untuk menimba sebanyak mana ilmu pengetahuan kerana fizikal mereka yang masih kuat. Kesimpulannya, murid-murid sendirilah yang patut menggerakkan diri mereka untuk menguasai ilmu dalam pelbagai bidang seperti bidang teknologi, ekonomi, ICT dan politik agar mereka dapat menggambarkan realiti kehidupan sebenar sebelum menginjakkan kaki mereka ke alam dewasa. Ilmu-ilmu ini tidak akan menjadi seperti mencurahkan air ke daun keladi kerana pada masa depan kelak, nescaya ilmu-ilmu ini dapat diaplikasikan dalam kehidupan mereka. Di samping itu, prestasi kecemerlangan mereka akan melonjak naik dan mereka akan menjadi lebih berwawasan kerana mempelajari ilmu pengetahuan yang luas. Oleh itu, bangkitlah anak-anak dalam menimba ilmu pengetahuan yang amat berharga. Sesungguhnya ilmu pengetahuanlah yang membolehkan kita hidup sebagai seorang manusia yang dapat memberikan manfaat kepada orang lain. Murid-murid yang rajin menelaah ilmu pengetahuan nescaya akan memperoleh kejayaan dalam hidup mereka. Hal ini boleh dibuktikan apabila Imam Syafie sendiri yang berkata bahwa mereka yang tidak sanggup menahan lelahnya belajar, maka mereka perlulah sanggup menanggung keperitan kebodohannya. Kata-kata beliau perlulah dijadikan iktibar oleh murid-murid sekalian agar mereka dapat menjalani hidup dengan penuh ilmu di dada dan secara berhikmah. Maka, amaln menuntut ilmu perlulah diberi perhatian oleh murid-murid agar mereka dapat membesar menjadi dewasa yang dinamik, berkebolehan dan berwawasan dalam segenap aspek kehidupan.




-          Hebatalla Kamaluddin, 1644 patah perkataan ( 5:56 pagi, 10 Oktober 2019)
Sumber:



Related image
(credit to the rightful owners @ pinterest)
2 comments on "KARANGAN SPM - Cara Murid Memperoleh Ilmu Dalam Pelbagai Bidang"

Your thoughts

Auto Post Signature

Auto Post  Signature