Top Social

KARANGAN SPM - Peranan Pihak-pihak Dalam Menarik Minat Para Siswazah Menceburkan Diri Dalam Bidang Pertanian

9 Dec 2019
DISCLAIMER

Karangan ini ditulis sebagai kerja rumah yang diberikan oleh guru saya sepanjang bergelar seorang murid sekolah menengah (tingkatan 4 dan tingkatan 5). Saya menggunakan pelbagai sumber dan karangan-karangan nukilan murid/guru lain sebagai rujukan (sumber dinyatakan di akhir karangan). Karangan ini tidak dibetulkan selepas disemak jadi kemungkinan terdapat beberapa kesalahan lewah dan kesalahan tatabahasa. Semoga karangan ini bermanfaat untuk calon-calon PT3/SPM yang lain!




Isu : Menarik minat para siswazah menceburkan diri dalam bidang pertanian
Kata Kunci : Peranan pihak-pihak
Sasaran : Umum
Jenis : Pendapat


PERANAN PIHAK-PIHAK DALAM MENARIK MINAT PARA SISWAZAH MENCEBURKAN DIRI DALAM BIDANG PERTANIAN



   Dalam meniti arus modenisasi dan globalisasi, semua negara di seluruh dunia sedang rancak menggerakkan usaha pengembangan teknologi dan kemahiran bagi menjayakan Revolusi Perindustrian 4.0. Rentetan daripada itu, sektor pertanian semakin dilupakan dan disisihkan daripada usaha pembangunan negara. Jika kita menelusuri liku-liku sejarah, kita dapat mengetahui bahawa antara masyarakat maritim dengan agraria, masing-masing saling memerlukan. Namun kini, marhaen yang berfikiran jumud menganggap sektor pertanian sebagai solusi pekerjaan bagi mereka yang hidup di kampung dan tidak berpendidikan, Walhal, pembangunan negara tidak boleh dilaksanakan hanya dengan pengembangan sektor perindustrian kerana sektor pertanianlah yang menjadi nadi terpenting dalam membangunkan ekonomi negara. Pihak kerajaan telah meningkatkan kedudukan sektor ini semul dalam pelan pembangunan negara kita iaitu Rancangan Malaysia Kesembilan apabila menyedari bahawa negara terpaksa berbelanja melebihi RM15 bilion setahun untuk mengeksport barangan dan makanan. Oleh itu persoalannya, apakah peranan pihak-pihak dalam mengambil inisiatif untuk menarik minat para siswazah menceburkan diri dalam bidang tersebut?



   Salah satu langkah bagi menarik perhatian para siswazah menceburkan diri dalam bidang tersebut ialah ibu bapa perlulah mendedahkan anak-anak dengan bidang pertanian sejak mereka di usia dini lagi kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya. Ibu bapa perlulah menunjukkan khudwah hasanah dengan melakukan aktiviti pertanian bersama-sama di halaman rumah masing-masing. Sikap cinta akan pertanian dalam diri anak-anak juga dapat disemai dengan membawa mereka ke Pameran Pertanian, Hortikultur dan Pelancongan Agro Antarabangsa (MAHA) yang diadakan setiap 2 tahun supaya mereka dapat meneroka pelbagai cabang pertanian dengan lebih lanjut. Konsekuensinya, anak-anak akan sedar betapa menariknya bidang pertanian dan mereka akan berazam untuk menceburi bidang ini apabila mereka dewasa kelak. Tegasnya, ibu bapa memainkan peranan yang amat ampuh bagi melahirkan siswazah-siswazah yang meneruskan legasi bidang pertanian di negara kita.



   Dalam nada yang lain, pihak bank pertanian perlulah memberi pinjaman dan modal kepada para siswazah yang baru memulakan projek pertanian mereka. Siswazah-siswazah pada umumnya tidak mempunyai simpanan wang yang banyak kerana tidak mempunyai sumber pendapatan yang tetap yang menjadi batu penghalang bagi mereka memulakan usaha pertanian. Skim pinjaman berkadar faedah rendah perlulah ditawarkan kepada para siswazah. Tamsilnya, bank Agrobank telah menawarkan Modal Usahawan 1 Malaysia kepada para petani baru untuk mengusahakan industri kecil dan sederhana (IKS) berasaskan pertanian. Natijahnya, ramai siswazah yang boleh mengusahakan bidang pertanian tanpa perlu rungsing memikirkan jalan penyelesaian bagi membekalkan dana yang cukup untuk memulakan usaha pertanian. Sesungguhnya, peranan pihak bank pertanian amat ampuh dalam membolehkan siswazah-siswazah memulakan usaha pertanian sendiri.



   Sementelahan, para siswazah perlulah didedahkan dengan bidang-bidang dalam sektor pertanian seperti bidang agropelancongan. Majoriti masyarakat berfikiran bahawa pekerjaan dalam sektor pertanian hanya melibatkan aktiviti turun padang untuk menanam dan menuai serta perlu bergelumang dengan peluh dan lumpur di bawah cahaya matahari yang terik. Namun sebenarnya, peluang pekerjaan dalam sektor pertanian amatlah luas. Siswazah yang mempunyai ijazah pelancongan boleh menceburkan diri dalam bidang agropelancongan. Kemudahan di kawasan pertanian perlulah disediakan seperti komoditi penginapan yang lengkap. Para pelancong asing bolehlah menginap di kawasan kampung sambil mendapatkan pengalaman menjalankan aktiviti pertanian persis gaya hidup orang kampung. Scenario ini adalah seperti kata peribahasa menyelam sambil minum air. Jelaslah bahawa pendedahan bidang-bidang dalam sektor pertanian akan menarik lebih ramai siswazah untuk menceburkan diri dalam bidang pertanian.



   Selain itu, pihak kerajaan perlulah membuat reformasi terhadap sektor pertanian agar siswazah-siswazah tertarik untuk menceburkan diri dalam bidang pertanian. Ramai anak-anak berdarah muda yang kurang berminat untuk menceburkan diri dalam bidang pertanian kerena berfikiran bahawa mereka perlu bertani dengan kaedah tradisional seperti yang telah diamalkan sejak berzaman-zaman dahulu. Bukan sahaja kaedah ini sudah ketinggalan zaman, namun kadar pengeluaran hasil pertanian adalah sangat rendah berbanding dengan masa dan tenaga yang dicurahkan. Jika keadaan ini dikekalkan sebegini, petani akan dibelenggu kemiskinan. Untuk mengikut rentak perkembangan sektor industri, sektor pertanian perlulah digabungkan dengan ilmu sains dan teknologi yang canggih bagi memantapkan lagi proses pertanian dan melonjakkan hasil tanaman yang berkualiti dan berkuantiti. Melalui ilmu bioteknologi, para petani dapat menanam baka benih berkualiti yang mempunyai daya ketahanan terhadap serangga persoak dan dapat tumbuh cepat seperti benih padi Bahagia dan Malinja yang dihasilkan oleh Institut Penyelidikan Pertanian Malaysia (MARDI). Kaedah ini amat sesuai untuk para siswazah yang sudah terbiasa hidup dikelilingi dengan teknologi canggih yang membuatkan sesuatu pekerjaan dapat dilakukan dengan efisien dan tangkas. Tegasnya, reformasi terhadap sektor pertanian perlulah dilaksanakan oleh pihak kerajaan agar siswazah-siswazah lebih tertarik untuk menceburkan diri dalam bidang pertanian.



   Akhir sekali, kempen kepentingan sektor pertanian perlulah giat dijalankan oleh pihak kerajaan. Input mengenai maslahat-maslahat sektor pertanian perlulah disebarkan melalui media massa dan media sosial. Rata-rata para siswazah mempunyai akaun peribadi dalam aplikasi sosial seperti ‘Instagram’, ‘Whatsapp’ dan ‘Facebook’. Oleh itu, maklumat-maklumat ini mudah untuk disebarkan ke seluruh negara hanya dengan mengklik tombol perkongsian tanpa perlu mengeluarkan kos bagi mencetak edaran kempen. Konsekuensinya, persepsi siswazah-siswazah terhadap pekerjaan dalam sektor pertanian akan berubah dan mereka mula peka dengan betapa luasnya skop dalam bidang pertanian. Mereka akhirnya celik dengan peluang luas dalam bidang pertanian dan boleh mengaplikasikan ilmu kemahiran mereka dengan sektor pertanian. Sebagai tamsilnya, pelajar jurusan sains boleh menggabungkan bidang sains dan pertanian untuk mewujudkan bidang pertanian moden iaitu bidang bioteknologi. Pelbagai inovasi dan pengembangan dapat dilakukan oleh anak muda apabila kempen kepentingan sektor pertanian menyedarkan  mereka tentang potensi-potensi yang tersembunyi di sebalik sektor pertanian. Sesungguhnya, kempen kepentingan sektor pertanian dapat mengubah persepsi siswazah-siswazah untuk menceburi bidang pertanian ini.




   Berdasarkan huraian-huraian yang telah dikupas di atas, izharlah bawa semua golongan mempunyai peranan masing-masing dalam memupuk minat para siswazah menceburkan diri dalam bidang pertanian. Kita haruslah meluaskan horizon pemikiran kita dengan mengubah persepsi masyarakat terhadap pekerjaan dalam sektor pertanian yang sebenarnya mempunya seribu satu maslahat kepada masyarakat kita. Siswazah-siswazah yang baru sahaja menamatkan pelajarannya dan baru hendak memulakan langkah pertama menginjak fasa kehidupan yang seterusnya perlulah diberi peluang untuk meneruskan legasi sektor pertanian di negara kita supaya terus berkembang maju seiring dengan perkembangan perindustrian negara kita. Kesimpulannya, semua pihak perlulah menggembleng tenaga untuk menggalakkan penglibatan siswazah-siswazah dalam bidang pertanian. Marilah kita bersama-sama menyemai sikap cinta akan pertanian agar kejayaan gemilang kerajaan agrarian yang dulunya megah bertapak di tanah Nusantara dapat kita wujudkan kembali.



Oleh Hebatallah Kamaluddin , 5 KAA (16 April 2019)
1014 patah perkataan

  

Image result for bookstagram pinterest
(credit to the rightful owner @ pinterest)
4 comments on "KARANGAN SPM - Peranan Pihak-pihak Dalam Menarik Minat Para Siswazah Menceburkan Diri Dalam Bidang Pertanian "
  1. terima kasih kerana berkongsi. minta dibuat rujukan

    ReplyDelete
  2. terima kasih ;)

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang amat bagus. ������

    ReplyDelete

Your thoughts

Auto Post Signature

Auto Post  Signature