DISCLAIMER
Karangan ini ditulis sebagai kerja rumah yang diberikan oleh guru saya sepanjang bergelar seorang murid sekolah menengah (tingkatan 4 dan tingkatan 5). Saya menggunakan pelbagai sumber dan karangan-karangan nukilan murid/guru lain sebagai rujukan (sumber dinyatakan di akhir karangan). Karangan ini tidak dibetulkan selepas disemak jadi kemungkinan terdapat beberapa kesalahan lewah dan kesalahan tatabahasa. Semoga karangan ini bermanfaat untuk calon-calon PT3/SPM yang lain!
Isu: Masalah kemalangan jalan raya di negara
kita
Kata kunci: Langkah-langkah
Subjek: Umum
Tunjang: Isu kemalangan jalan raya sering
menjadi fokus perbincangan dalam kalangan masyarakat
LANGKAH-LANGKAH
UNTUK MENGATASI MASALAH KEMALANGAN JALAN RAYA DI NEGARA KITA
Marcapada
ini, isu kemalangan jalan raya acap kali menghiasi dada akhbar surat
khabar tempatan kita hingga akhirnya menimbulkan kegusaran dalam masyarakat
kita. Fenomena ini kian kritikal apabila semakin banyak kes kemalangan
jalan raya yang dilaporkan berlaku di negara kita seiring berjalannya waktu.
Menurut statistik terkini, 281 527 kes kemalangan jalan raya telah dilaporkan
dalam enam bulan pertama pada tahun ini, Begitu banyak nyawa yang tidak
bersalah telah terkorban dek kecuaian dan kealpaan pemandu-pemandu yang tidak
berhemah ketika memandu. Pada zaman nenek moyang kita, kemalangan yang berlaku
ketika bertransportasi jarang sekali berlaku kerana mereka hanya
bergerak menggunakan 2 pasang kaki mereka ataupun dengan menaiki basikal tanpa perlu
bergantung kepada mesin automobil. Namun kini, di mana-mana sahaja kita boleh
melihat mesin raksasa ataupun kenderaan-kenderaan yang menyusur di jalan raya. Waima
penciptaan kenderaan telah menjadi suatu titik kemajuan pengangkutan
masyarakat, namun di sisi buruknya, banyak nyawa nirmala yang terkorban
tidak kira manusia ataupun haiwan. Masyarakat kita telah digemparkan dengan
berita kemalangan jalan raya fatal yang melibatkan sebuah lori besar dan
empat buah kenderaan di Lebuhraya Kuala-Lumpur Seremban yang berlaku pada 25
September 2019 yang lalu. Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook telah
menzahirkan kekesalannya terhadap isu kemalangan jalan raya yang terus sahaja
berlaku seperti tiada penghujungnya. Isu kemalangan jalan raya inilah yang
menjadi fokus perbincangan dalam kalangan masyarakat kita kerana kemalangan ini
boleh menimpa sesiapa sahaja kerana malang tidak berbau. Persoalannya,
apakah langkah-langkah yang boleh diusahakan untuk mengatasi masalah kemalangan
jalan raya di negara kita agar tiada lagi insan yang terkorban dalam bencana fatal
ini? Tepuk dada tanyalah selera.
Usaha utama yang perlu diimplementasikan
ialah pihak kerajaan perlulah menguatkuasakan undang-undang jalan raya kepada
para pemandu di seluruh Malaysia. Sikap mazmumah para pemandu yang tidak
berhemah ketika memandu dengan sering melanggar had laju yang ditetapkan serta
memotong kenderaan secara semborono menjadi fokus perbincangan dalam
kalangan masyarakat. Penguatkuasaan undang-undang yang ketat adalah amat vital
kerana para pemandu akan lebih peka untuk tidak memandu secara melulu dan
agresif tanpa memikirkan keselamatan pemandu-pemandu lain di jalan raya. Negara
jiran kita, Singapura telah berjaya menurunkan kadar kematian di jalan raya
dengan begitu drastik iaitu cuma terdapat 4 kematian dalam setiap 100,000
penduduk kerana penguatkuasaan undang-undang jalan raya mereka yang begitu
tegas. Pihak Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) perlulah
memastikan pemandu-pemandu mengikut semua peraturan di jalan raya dengan
mengenakan saman dan denda yang tinggi kepada golongan yang masih berdegil
kepala untuk melakukan yang sebaliknya. Dengan perkembangan penggunaan
teknologi terkini, pihak kerajaan perlulah memperbanyak pemasangan kamera
perangkap kelajuan di jalan raya agar pemandu-pemandu akan akur dengan had
kelajuan 110km/h yang digariskan oleh pihak kerajaan. Pemasangan kamera
perangkap kelajuan bukan sahaja memudahkan penangkapan pemandu yang bersalah,
tetapi juga meringankan beban pihak polis seperti kata peribahasa sambil
menyelam minum air. Pemandu-pemandu secara automatiknya akan berasa takut
untuk melanggar undang-undang yang ditetapkan kerana denda yang akan dikenakan
bukanlah dengan jumlah yang sedikit. Tegasnya, penguatkuasaan undang-undang
oleh pihak kerajaan dapat mengatasi kemalangan jalan raya di negara kita di
samping mendisiplinkan pemandu-pemandu di negara kita.
Melihat dari perspektif yang lain, ibu bapa
memegang obligasi yang amat signifikan dalam usaha mengatasi
masalah kemalangan jalan raya di negara kita. Anak-anak pada zahirnya merupakan
cermin kepada perilaku ibu bapa mereka sendiri. Rata-rata, pemandu memandu
secara tidak berhemah di jalan raya kerana mencontohi gaya ibu bapa mereka
memandu di jalan raya bak kata peribahasa bapa borek, anak rintik. Dalam
konteks ini, ibu bapa sewajarnya memberi khudwah hasanah kepada
anak-anak ketika memandu di jalan raya agar mereka dapat mencontohinya kelak. Sebagai
tamsilnya, ibu bapa perlulah sentiasa bertolak ansur dengan mengenepikan
sifat mementingkan diri sendiri ketika memandu kenderaan di jalan raya. Jika
ibu bapa bersikap acuh tak acuh dengan memandu ikut suka hati mereka,
nescaya anak-anak juga akan menjadi dua kali lima sahaja apabila memandu di
jalan raya. Nilai-nilai murni dan etika memandu perlulah diterapkan sejak
mereka kecil lagi agar mereka sedar betapa bahayanya konsekuensi yang
akan dihadapi oleh mereka jika mereka tidak mengikuti garis undang-undang jalan
raya yang telahpun diimplementasikan oleh pihak kerajaan. Adapun ketika
anak-anak baru sahaja memperoleh lesen memandu, ibu bapa sewajarnya terus
menantau anak-anak ketika memandu kerana statistik menunjukkan bahawa
kebanyakan pemandu yang tidak berhemah terdiri dari golongan muda yang baru
sahaja ingin menunjukkan taringnya di jalan raya. Buktinya, seorang
murid sekolah berumur 13 tahun dilaporkan maut digilis sebuah lori ketika
membonceng motosikal bersama rakannya beberapa hari lalu. Berita yang menyayat
hati ini berlaku dek kecuaian ibu bapa dalam memberikan didikan
keselamatan jalan raya dengan memberikan kebebasan penuh kepada anaknya untuk
berkenderaan walaupun belum sampai usianya lagi. Iktibar perlulah diambil oleh
ibu bapa dari kejadian ini kerana tiada ibu bapa pun yang mahu kehilangan
anaknya akibat kecuaian mereka sendiri. Sesungguhnya, ibu bapa memainkan
peranan utama dalam mentarbiah anak-anak untuk menjadi pemandu sejati di jalan
raya kerana anak-anak bagaikan kain putih nirmala dan ibu bapalah yang
mencorakkannya dengan khudwah khasanah yang mahmudah agar
mereka membesar menjadi insan yang patuh akan semua peraturan negara.
Dalam nada
yang lain, pihak kerajaan haruslah membaiki keadaan jalan raya di negara kita.
Kita sudah banyak kali mendengar laporan kes-kes kemalangan jalan raya akibat
struktur jalan raya yang rosak dan berbahaya sehingga mengorbankan nyawa
pemandu-pemandu yang melalui jalan tersebut. Tamsilnya, jalan lebuhraya menuju
ke Klang acap kali mengalami kerosakan akibat kenderaan-kenderaan berat
yang mengangkut barang-barang perdagangan serta bahan-bahan pembinaan
menjadikan jalan raya melendur dan bitumen jalan tersebut tercabut. Keadaan ini
menjadikan rekahan jalan yang bermula dari keretakan kecil di kiri dan kanan
yang akhirnya menjadikan jalan tersebut berlubang. Lebih-lebih lagi lebuhraya
tersebut menjadi laluan alternatif kebanyakan pemandu yang ingin menuju ke
Klang, kepadatan kenderaan yang melalui jalan tersebut menyumbang kerosakan
jalan raya persis peribahasa inggeris menambahkan garam ke luka yang
bermaksud memburukkan lagi keadaan yang sedia buruk. Pihak kerajaan sepatutnya sigap
dalam mengambil tindakan awal dengan menurap kembali jalan tersebut dengan giat
kerana jika gagal diselenggarakan, lebih banyak kemalangan yang tidak diingini
akan berlaku. Berdasarkan statistik bajet 2015, kerajaan telah memperuntukkan
600 hingga 800 juta khusus untuk penyelenggaraan jalan raya di negara kita.
Waima peruntukkan tersebut telah berkurang kepada 500 juta akibat inflasi
ekonomi negara, pihak-pihak yang bertanggungjawan ke atas penyelenggaraan jalan
raya seharusnya menggunakan bajet itu sepenuhnya bagi membaik pulih struktur
jalan-jalan raya di negara kita. Bagi kawasan negeri-negeri, jalan-jalan raya
diwartakan dibawah tanggungjawab Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR)
manakala jalan-jalan persekutuan pula diwartakan di bawah Sistem Jalan
Persekutuan Malaysia (MARRIS). Pihak-pihak ini yang seharusnya memastikan
jalan-jalan raya di seluruh Malaysia selamat digunakan oleh pemandu-pemandu
kerana isu kemalangan jalan rayalah yang selalu menjadi fokus perbincangan
dalam kalangan masyarakat. Tegasnya, pihak kerajaan memainkan peranan yang primer
dalam memastikan keadaan jalan raya yang selamat bagi penggunaan masyarakat
agar tidak berlaku kemalangan disebabkan struktur jalan raya yang buruk.
Akhir sekali, kempen-kempen kesedaran
keselamatan jalan raya perlulah giat diadakan oleh pihak kerajaan bagi semua
golongan masyarakat. Pihak Polis DiRaja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan
Raya merupakan pihak yang sering kali diberikan amanah dalam melaksanakan
kempen kesedaran jalan raya. Melalui kempen ini, pihak yang bertanggungjawab
perlulah menyebarkan konsekuensi-konsekuensi fatal yang boleh terjadi
kepada pemandu apabila tidak berhati-hati ketika memandu. Objektif utama
kempen-kempen ini dijalankan adalah untuk menyuntik kesedaran dalam diri
pemandu-pemandu dan penumpang-penumpang agar sentiasa berhati-hati dan mematuhi
segala peraturan di jalan raya ketika berkenderaan. Pihak kerajaan boleh
menyebarkan kempen ini melalui media massa dan media sosial yang menjadi medium
terpantas dalam penyaluran maklumat pada masa kini. Inisiatif ini akan
mampu meminimumkan kemalangan jalan raya yang berlaku di negara kita kerana
masyarakat telahpun sedar mengenai bahaya memandu tanpa menghiraukan
keselamatan diri dan pemandu di sekitarnya. Langkah ini amat signifikan bagi
menangani isu yang kian membarah sehingga menjadi fokus perbincangan
masyarakat kita. Kempen-kempen ini seharusnya diadakan secara berterusan dan
bukannya sekedar hangat-hangat tahi ayam ataupun melepaskan batuk di
tangga. Jika hanya sebelah pihak sahaja yang beria-ria dalam penganjuran
kempen ini, tentulah usaha untuk menyedarkan masyarakat mengenai keselamatan
jalan raya hanya akan menjadi seperti mencurah air ke daun keladi. Masyarakat
perlulah digalakkan dan diseru agar menjayakan kempen keselamatan jalan raya
agar tiada lagi individu keras kepala yang hanya mementingkan diri sendiri
ketika memandu di jalan raya yang akhirnya membahayakan nyawa orang lain juga.
Oleh itu, jelaslah bahawa pihak kerajaan seharusnya giat menjalankan kempen
kesedaran keselamatan jalan raya agar dapat mendidik masyarakat menjadi pemandu
yang beretika dan berdisiplin di jalan raya.
Berdasarkan huraian-huraian diatas,
terbuktilah bahawa banyak langkah yang boleh diusahakan untuk mengatasi
kemalangan jalan raya di negara kita. Isu kemalangan jalan raya yang menjadi
fokus perbincangan masyarakat di negara kita tidak boleh diambil enteng oleh
semua pihak kerana isu ini melibatkan nyawa-nyawa insan yang berharga di negara
kita. Kesimpulannya, semua pihak perlulah memainkan peranan masing-masing dalam
membendung isu kemalangan jalan raya agar tiada lagi insan yang tidak bersalah
menjadi korban kecuaian dan mangsa keadaan jalan raya rosak yang seharusnya
dapat diperbaiki jika semua pihak mengambil berat terhadap masalah ini. Marilah
kita semua sama-sama berganding bahu memulakan langkah pertama dalam usaha
mengatasi masalah ini kerana ahli falsafah yang masyhur, Lao Tzu mengatakan
bahawa langkah pertamalah yang akan memungkinkan perjalanan berjauh-jauh batu
menuju kejayaan. Janganlah kita menjadi seperti enau dalam belukar
melepaskan pucuk masing-masing hanya kerana ketamakan dan sikap nafsi
yang hanya akan membawa padah kepada masyarakat sekeliling. Kita sebagai rakyat
mestilah menggembleng tenaga untuk bersatu padu membantu pihak kerajaan
dalam usaha menjadikan jalan raya selamat dan boleh diakses oleh semua
orang. Sekiranya isu ini diambil berat oleh semua pihak, tentulah kadar
kemalangan jalan raya akan rendah seterusnya menaikkan imej negara di mata
dunia. Oleh itu, berhati-hatilah ketika memandu, cegah sebelum parah kerana mencegah
lebih baik daripada mengubati.
(Hebatalla
Kamaluddin, 5 KAA)
4/10/2019 ,
5:34 pagi, 1577 patah perkataan
(credit to the rightful owner @ pinterest)
Post Comment
Post a Comment
Your thoughts