Top Social

KARANGAN SPM - Peranan Ibu Bapa Dalam Mengawal Pengambilan Makanan Segera dan Makanan Ringan Dalam Kalangan Anak-anak

11 Dec 2019



DISCLAIMER

Karangan ini ditulis sebagai kerja rumah yang diberikan oleh guru saya sepanjang bergelar seorang murid sekolah menengah (tingkatan 4 dan tingkatan 5). Saya menggunakan pelbagai sumber dan karangan-karangan nukilan murid/guru lain sebagai rujukan (sumber dinyatakan di akhir karangan). Karangan ini telah disemak dan diedit oleh cikgu saya. Semoga karangan ini bermanfaat untuk calon-calon PT3/SPM yang lain!





Dominan :  makanan segera dan makanan ringan 
Kata Kunci : peranan
Sasaran/subjek : Ibu bapa
Tunjang : pengambilan,dalam, kalangan, anak-anak
Jenis : Rencana


PERANAN IBU BAPA DALAM MENGAWAL  PENGAMBILAN MAKANAN SEGERA DAN MAKANAN RINGAN
DALAM KALANGAN ANAK-ANAK
Oleh : Hebatalla Kamaluddin



(Ayat tema)Dasawarsa ini, pengambilan makanan segera dan makanan ringan dalam kalangan masyarakat semakin menjadi-jadi terutamanya dalam kalangan anak-anak.(Ayat huraian tema- where) Sudah menjadi kebiasaan bagi anak-anak untuk membeli makanan segera dan makanan ringan yang tidak berkhasiat dan lebih dikenal sebagai  jajan di luar sekolah sebelum pulang ke rumah. (Ayat sejarah)Pada zaman dahulu, ibu bapa tidak perlu risau akan pola pemakanan anak-anak kerana rata-rata semua makanan pada ketika itu berasaskan hasil-hasil cucuk tanam yang murni tanpa bahan kimia seperti ubi kayu dan buah-buahan berbanding dengan makanan segera dan makanan ringan . (Ayat kini)Namun begitu, anak-anak metropolitan kini lebih gemar untuk mengkonsumsi snek-snek dan gula-gula yang manis dan berwarna-warni. (huraian ayat kini : how) Snek-snek yang merupakan kelas makanan ringan  ini dikomersialkan dalam bentuk pek yang berwarna-warni untuk menarik perhatian anak-anak kerana memang pada lumrahnya anak-anak tertarik oleh sesuatu yang berwarna kontras. (ayat kini :huraian what) Hal ini bertambah buruk lagi apabila ibu bapa mendedahkan anak-anak kepada makanan segera seperti Kentucky Fried Chicken, Pizzahut dan McDonald sebagai alternatif kepada makanan berat yang mengandungi nutrien yang cukup untuk tubuh badan sihat. (ayat kini :huraian why) Keadaan ini tidak boleh dipandang enteng oleh ibu bapa kerana disebalik rasa manis dan lazat makanan-makanan ringan dan makanan segera tersebut, terkandung gula, lemak, garam dan bahan kimia seperti pengawet makanan dalam kadar yang banyak. (ayat kini :huraian why)  Kandungan-kandungan inilah yang menjadi faktor dominan penyakit obesiti dan diabetes mellitus akibat kandungan gula yang tinggi dalam darah. (ayat tokoh)Tidak hairanlah jika Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Dr S. Subramaniam sempat melahirkan kekhawatirannya terhadap peningkatan kadar obesiti dalam kalangan anak-anak akibat gaya pemakanan masyarakat yang gemar mengambil makanan-makanan ringan dan makanan segera yang tidak seimbang dalam makanan seharian. (ayat pertanyaan)Persoalannya, apakah peranan ibu bapa sebagai insan yang paling hampir dengan anak-anak bagi mengawal pengambilan makanan segera dan makanan ringan dalam kalangan anak-anak supaya mereka dapat mengalami proses pembesaran secara sihat? Tepuklah dada, tanyalah selera.



(ayat jawapan)Tidak dapat dinafikan lagi bahawa cara yang paling ampuh yang dapat dilakukan oleh ibu bapa dalam usaha mengawal pengambilan makanan ringan dan makanan segera dalam kalangan anak-anak adalah melalui trend pemakanan yang sihat bersama dengan keluarga. (ayat contoh) Ibu bapa seharusnya mengimplementasikan gaya pemakanan yang sihat dengan menyajikan hidangan yang cukup tujuh kelas makanan iaitu karbohidrat, protein, lemak, garam mineral, air, vitamin dan pelawas dalam kuantiti yang betul dalam menu harian. (huraian ayat contoh)Namun ironisnya, ibu bapa kontemporari lebih gemar menyajikan makanan segera seperti mi rebus dan pizza sebagai hidangan utama kerana sifat malasnya untuk menyajikan makanan berat, anak-anak akan menjadi terbiasa untuk memakan makanan ringan dan makanan segera kerana seperti kata peribahasa alah biasa tegal biasa. (huraian ayat jawapan-kesan-why)Sekiranya ibu bapa mengamalkan trend pemakanan sihat di rumah, anak-anak akan berasakan bahawa mengkonsumsi makanan segera dan makanan ringan sebagai satu perkara tidak berfaedah dan tidak memberikan kesan baik terhadap kesihatan mereka walhal sebenarnya, walhal hanya akan memberikan kesan buruk dalam jangka masa panjang.  (Huraian ayat jawapan-why)Anak-anak juga dapat menyedari bahawa sekiranya mereka tidak mengamalkan makanan yang seimbang, kehidupan mereka akan berakhir dengan serangan penyakit fatal seperti sakit jantung, kolestrol tinggi dan kencing manis. (Huraian ayat jawapan-why)Trend pengambilan makanan yang sihat dalam kalangan keluarga merupakan langkah yang paling efektif untuk mengurangkan pengambilan makanan ringan dan makanan segera dalam kalangan anak-anak kerana Franklin D. Roosevelt, bekas Presiden Amerika Syarikat ke-32 pernah berkata bahawa segala perbuatan dan kebiasaan bermula dari rumah. (ayat tegasan jawapan) Tegasnya, ibu bapa perlulah mengamalkan trend gaya pemakanan yang sihat dan seimbang di rumah agar dapat mengurangkan kadar pengambilan makanan yang tidak sihat berupa makanan ringan dan makanan segera dalam kalangan anak-anak mereka.




  (ayat jawapan 2) Selain itu, ibu bapa juga bertanggungjawab untuk memberikan pendidikan mengenai bahaya pengambilan makanan ringan dan makanan segera kepada anak-anak sejak mereka berada di usia dini lagi. (ayat contoh) Tamsilnya, ibu bapa boleh  menerangkan kandungan-kandungan makanan ringan dan makanan segera yang  berbahaya kepada anak-anak. (huraian ayat jawapan-why-kesan)Anak-anak yang didedahkan kepada bahaya makanan ringan dan makanan segera sejak kecil lagi akan cenderung untuk menjauhi makanan-makanan tersebut kerana sedar akan keburukannya kepada kesihatan. (ayat huraian jawapan-why-kesan 2)Rentetan pendedahan tentang pengetahuan kandungan makanan sejak kecil akan menjadikan minda anak-anak lebih terbuka untuk bijak dalam mengkonsumi makanan berdasarkan keperluan tubuh badan sihat bukan kerana rasanya yang lazat semata-mata. (ayat huraian jawapan-why-kesan 3)Mereka juga akan dapat menilai yang mana permata dan yang mana kaca ketika memilih makanan. (ayat huraian jawapan-why-kesan 4)Kesannya, anak-anak akan terbiasa untuk makan makanan yang sihat dengan menjauhi makanan ringan dan makanan segera yang mengandungi banyak pewarna makanan serta bahan aditif (ayat contoh kesan)seperti Monosodium Glutamat (MSG) yang boleh mengakibatkan  hiperaktif dan kanser. (ayat huraian contoh- how)Kajian dari Universitif Oxford, England mendapati bahawa makanan ringan menjadi punca peningkatan keganasan dalam masyarakat yang semakin ketara sejak 50 tahun kebelakangan ini kerana kurangnya zat-zat tertentu terutamanya Omega-3 akibat seseorang itu banyak mengambil makanan ringan. (ayat huraian –how)Kajian ini membuktikan bahawa pengambilan makanan ringan yang banyak akan memberikan impak yang signifikan kepada mental seseorang terutamanya anak-anak yang masih dalam proses pembesaran. (ayat tegasan jawapan)Sesungguhnya, ibu bapa memainkan peranan yang utama dalam memberikan pendidikan awal  mengenai bahaya pengambilan makanan ringan dan makanan segera kepada anak-anak supaya kesedaran terhadap gaya pemakanan yang sihat dapat dipupuk sejak mereka kecil lagi seperti kata peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya.




            Selain itu, ibu bapa perlulah menyediakan bekalan makanan buat anak-anak di sekolah sebagai langkah untuk mengurangkan pengambilan makanan ringan dan makanan segera. Contohnya, ibu bapa boleh menyediakan makanan kegemaran anak-anak supaya mereka tidak tertarik untuk membeli jajan seperti gula-gula dan keropok-keropok di luar sekolah. Ibu bapa juga boleh menambahkan buah-buahan seperti epal dan hirisan kacang panjang atau lobak supaya anak-anak turut mendapatkan manfaat yang lebih daripada bekal makanan mereka disamping menghindarkan diri daripada mengambil makanan ringan seperti kata peribahasa sambil menyelam minum air. Amalan ini sebenarnya sudah lama diterapkan di negara matahari terbit iaitu di negara Jepun. Anak-anak tidak dibenarkan untuk membawa wang saku ke sekolah tetapi diwajibkan membawa bento atau pun bekal makanan ke sekolah. Langkah ini merupakan inisiatif daripada Kementerian Pendidikan, Sains dan Sukan Jepun untuk mengatasi kegemukan, sindrom metabolik dan penyakit-penyakit kronik lain yang disebabkan  oleh pengambilan makanan yang tidak seimbang dalam kalangan anak-anak. Jika amalan ini diterapkan di Malaysia, tentulah anak-anak tidak lagi perlu berbelanja di sekolah atau terjebak oleh  makanan ringan dan makanan segera yang dijual di luar kawasan sekolah yang tidak sudah sah tidak terjamin kebersihannya. Makanan ringan beraneka jenis yang ditawarkan di mesin layan diri tidak akan menjadi pilihan makanan anak-anak kerana mereka sudah membawa bekal makanan yang disediakan oleh ibu bapa masing-masing dengan penuh kasih sayang malahan tiada alasan untuk anak-anak membawa wang saku ke sekolah. Sesungguhnya, amalan membawa bekal makanan sendiri dari rumah merupakan inisiatif yang perlu dilakukan oleh ibu bapa supaya anak-anak tidak mempunyai alasan untuk membeli makanan ringan dan makanan segera di sekolah.



            Akhir sekali, ibu bapa sewajarnya mengawal pengambilan makanan ringan dan makanan segera oleh anak-anak mereka dengan cara mengehadkan peruntukan perbelanjaan mereka terhadap makanan-makanan yang tidak menyihatkan kepada anak-anak mereka. Contohnya, anak-anak hanya dibenarkan untuk membeli makanan ringan dan makanan segera sekali seminggu atau pada majlis-majlis keraikan sahaja. Kajian yang dijalankan oleh Cable News Network (CNN) menunjukkan bahwa rata-rata satu pertiga daripada keluarga-keluarga di Amerika Syarikat keluar makan di restoran makanan segera setiap hari. Oleh itu, ibu bapa perlulah mengambil langkah bijak mengurangkan peruntukan perbelanjaan makan bersama dengan anak-anak di luar sebagai contoh,dengan cara hanya makan di restoran makanan segera satu kali dalam dua minggu. Dengan cara ini semestinya ibu bapa akan dapat memantau dan mengawasi pemakanan anak-anak sejak usia muda lagi. Tindakan mengehadkan pola pemakanan makanan ringan dan makanan segera secara berhemah ini juga akan dapat menghindarkan anak-anak daripada risiko mendapat penyakit kronik seperti sakit jantung, asma dan penyakit darah tinggi kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Cara ini juga secara tidak langsung akan melatih anak-anak supaya tidak menjadikan makanan segera dan makanan ringan sebagai alternatif kepada makanan berat kerana orang-orang tua mengatakan bahawa jangan ambil senang jika tidak mahu susah. Jika ibu bapa berjaya mengehadkan perbelanjaan mereka terhadap makanan yang tidak menyihatkan,  nescaya mereka dapat menghindarkan anak-anak daripada komplikasi kesihatan pada masa hadapan yang mana sudah pasti akan melibatkan kos rawatan yang tinggi. Sudah terang lagi bersuluh bahawa ibu bapa memainkan peranan utama dalam mengehadkan perbelanjaan terhadap makanan segera dan makanan ringan bagi mengawal pengambilan makanan yang tidak menyihatkan ini dalam kalangan anak-anak mereka.


    
    Kesimpulannya, ibu bapa ialah orang yang memegang senjata paling ampuh dalam mengawal pengambilan makanan ringan dan makanan segera dalam kalangan anak-anak. Berdasarkan perbincangan di atas, sudah terang lagi bersuluh bahawa langkah-langkah paradigma boleh diambil oleh ibu bapa dalam membendung pengambilan makanan ringan dan makanan segera bagi menghindarkan anak-anak daripada didiagnosis dengan penyakit-penyakit seperti kencing manis, dan hiperaktif. Ibu bapa tidak boleh memandang perkara ini dengan sebelah mata kerana jika mereka alpa terhadap pemakanan anak-anak, banyak konsekuensi buruk yang akan menimpa anak-anak. Buktinya, kajian di Baycrest Centre di Universiti Toronto, Kanada merumuskan bahawa makanan segera boleh merosakkan fungsi otak anak-anak. Anak-anak yang masih berumur setahun jagung dan darah setampuk pinang memerlukan nutrien bermanfaat yang secukupnya untuk tumbesaran yang baik. Ibu bapa sewajarnya menjadi pemandu ke arah landasan hidup yang sihat kepada anak-anak dengan menerapkan gaya pemakanan hidup yang sihat dalam kalangan keluarga. Oleh itu, ibu bapa perlulah berganding bahu dalam mengawal pengambilan makanan ringan dan makanan segera dalam kalangan anak-anak mereka. Janganlah ibu bapa mengambil sikap acuh tak acuh mahupun  berlepas tangan begitu sahaja dengan lebih memilih makanan segera sebagai alternatif makanan berat dalam ruji harian anak-anak mereka dek kesibukan atau kesuntukan masa walhal tindakan tersebut hanya akan mendedahkan anak-anak kepada gaya pemakanan hidup yang tidak sihat. Cogan kata amalkan gaya hidup sihat perlulah menjadi pedoman hidup ibu bapa dan anak-anak kerana Kita Ialah Apa-apa Yang Kita Makan .






(1407 patah perkataan)
10 Julai 2019
Sumber:





Image result for book coffee pinterest
(credit to the rightful owner @ pinterest)

Post Comment
Post a Comment

Your thoughts

Auto Post Signature

Auto Post  Signature